Grafika dwuwymiarowa, a trójwymiarowa
Grafika komputerowa – sprawa znana od wielu lat. Choć dawniej różnie z tym bywało. Dawniej komputery nie miały zbyt wielu możliwości jeśli chodzi o generowanie grafiki. Podobnie sprawa wyglądała z dźwiękiem. Ale z czasem ta sytuacja zaczęła się zmieniać. Od prostych rysunków, czy też raczej ich imitacji, przez filmiki animowane przypominające kreskówki, aż po zdjęcia oraz filmy takie jak w kinie. Możemy oglądać dzisiaj na ekranach komputerów takie filmy, jak w telewizorze i w kinie. Grafikę komputerową możemy podzielić na dwuwymiarową i trójwymiarową.
Grafika dwuwymiarowa to płaskie obrazki oraz zdjęcia. Tapeta na naszym pulpicie to obrazek dwuwymiarowy. Ale od lat popularnością cieszy się grafika trójwymiarowa. Dobrym przykładem są różnego rodzaju gry komputerowe z grafiką trójwymiarową. To te, w których widzimy obraz oczami bohatera i zabijamy setki stworów i innych takich. Są to tzw. gry doomopodobne. Poza tym programy do grafiki trójwymiarowej są wykorzystywane coraz częściej do generowania animacji. Poszczególne sekwencje w filmach lub wstawki były generowane z pomocą programów do grafiki trójwymiarowej, a następnie łączone z filmem. Widać to w filmach, w których występują statki kosmiczne, kosmici lub inne fantastyczne elementy. Robione komputerowo, łączone następnie z filmem i gotowe. Tutaj warto wspomnieć o filmie „Park Jurajski”. Dinozaury były robione na wielu komputerach za pomocą programów do grafiki trójwymiarowej. Natomiast film ”Shrek” został w całości wykonany na komputerach.
Grafika trójwymiarowa różni się od dwuwymiarowej. Związane jest to ze sposobem generowania, przetwarzania i wyświetlania. W programach do grafiki trójwymiarowej najpierw modelujemy obiekt, potem zaznaczamy jakie ruchy ma wykonywać, skąd dokąd, a następnie go renderujemy. A co to wszystko oznacza? Chcemy stworzyć samochód. Musimy go wymodelować w wieloboków. Stworzyć bryłę. Potem nakładamy na niego teksturę. Tekstura to akurat grafika dwuwymiarowa. Wyjaśnione to zostanie później. Potem ustalamy jak ten samochód ma się poruszać, skąd dokąd, po jakiej trasie, itd. A potem pozostaje renderować całość – czyli wygenerować filmik. Komputer musi w tym momencie dokonywać wielu przeliczeń. A czymże jest tekstura? Wyobraźmy sobie, że tworzymy w programie do grafiki trójwymiarowej ścianę, a na niej obrazek. Obrazek to taka tabliczka, ale chcemy żeby w środku był park. Nakładamy więc dwuwymiarową grafikę parku. Może to być zdjęcie, które wykonamy naszym smartfonem. I tak powstaje całość. Piękna ściana z obrazkiem, na którym widzimy park.
Grafika trójwymiarowa jest znacznie bardziej wymagająca od dwuwymiarowej. Nie bez powodu powstały akceleratory grafiki trójwymiarowej. Oraz karty z jej wspomaganiem. Aby wygenerować trójwymiarowy obrazek komputer musi dokonać wielu przeliczeń. Same wieloboki i ich przesunięcia, tekstury, światło, cienie, cieniowanie itp. Tutaj nie będziemy objaśniać znaczenia wszystkich czynników w grafice trójwymiarowej. Ważne jest to, że współcześnie można nawet w domu generować niesamowite rzeczy.